Kokemuksia blogin aloittamisesta!
Kukkuluuruu :3
Tänään 27.3. kun tätä postausta kirjoitan on kulunut tasan kuukausi blogin aloittamisesta, jeiii! :D Joten nyt ajattelin hieman jakaa teille kokemuksiani tältä pieneltä bloggaustaipaleeltani että miten on sujunut :) Luvassa myöskin vinkkejä oman blogin perustamista suunnitteleville!
No, mites on blogin pitäminen sujunut? :)
Tähän mennessä oikein hyvin mielestäni! Viikon julkaisutahti on ollut todella täydellinen, aluksihan olin ihan että WÄÄH LIIAN PITKÄ VÄLIIII mutta onneksi järki tuli peliin ja päädyin siihen, että haluan tehdä tästä pidemmän kuin kahden viikon harrastuksen. Kun kuitenkin olisin ilman tiettyä julkaisutahtia tehnyt yheksän postausta viikossa parin viikon ajan ja sitten kun ideat olis loppunu niin blogikin olis joutunu pakkaseen :') Nyt oon tehny niin et aina kun vaan on kirjotusinspistä/bloggausintoo niin teen julkasuja pankkiin (tänäänkin oon tehny/alottanu kaks runopostausta ja sekalaisen viikon julkasua :'DD) ja sit myöhemmin viimestelen ne ja säästän sellasille viikoille kun ei kerkee tai oo minkäänlaista motivaatiota avata läppärii ja rueta bloggaamaan :3 Eli julkasutahti on ollu todella hyvä ja ideoitakin on riittänyt!
Sit kans on noi bonuspostaukset joiden sisältö on semmosta joka ei (ainakaan tällähetkellä... ;'D) ylitä sekalaisen viikon postausisällön kynnystä, niin ne on sit julkastu joskus random päivänä :3 Niille ei siis todellakaan oo mitään julkasutahtia kuten nimestäkin varmasti ootte päätelly, mut niitä tulee aina sillon tällön kun on intoo meikällä kirjottaa :D
Millaista tän blogin alottaminen oli ja onko tää vastannut mun odotuksia?
Kun pohdin blogin alottamista, mun suurin pelko oli se että en osaa yhtään ja että tää blogialusta blogger on jotaki hepreaa ja muutun riikinkukoks ku menee hermot tän opetteluun enkä saa siitä ulkoasusta semmoista kuin haluaisin. luin nimittäin jostakin netistä ohjeita miten perustaa oma blogi ja siel siis sanottiin et ei kannata käyttää esim Bloggeria kun et voi saada siitä blogista persoonallisen näköistä. En kuitenkaan antanu tän tiedon lannistaa mua, ja lopulta kävi niin et noi neuvot oli jollekki jotka aikoo tehä bloggaamisesta ammatin... :'D
Päädyin siis tekee blogin Bloggeriin, koska Lumikin sitä käyttää omassa Blogissaan. Ja siis, vastoin mun kauhukuvia tää tän alustan käyttö on ollut yllättävän easy ja oon pärjänny hyvin sen kaa :) Eli ei vastannut ihan mun odotuksia mutta todella hyvä ettei! :D
On myös ollu tosi ihanaa päästä luomaan ja jakamaan omaa taidetta maailmalle, se on tuntunu tosi kivalta! Tää blogi alustana on kans musta tosi hyvä, ehkä jollakin tapaa unohdettu median muoto.
Onks ollu yhtään mitään huonoja puolia bloggaamisessa tai mihin ois hermot menny?
Joo, on yks huono puoli ja se on se et päädyn aika usein tekee blogia vaikka pitäis tehä jotakin muuta.... mulla on tälläkin hetkellä semmonen äikän kiva kirjallisuustutkeilma joka täytyis olla valmis viikon päästä ja en oo oikein saanu edistettyy sitä... :') (oikeesti vihaan prograstinointipuolta itessäni !!)
Sit kans yks juttu on et vaikka bloggerin käyttäminen on ollu helppoa niin tää postauksenluontialusta sekoilee välillä IHAN HUOLELLA, varsinkin kuvien kanssa kun yrittää lisätä niitä tänne niin se heittää ne välillä ihan minne sattuu jos liikutat sitä kuvaa millin liikaa johonkin suuntaan :') Sit toisinaan tekstitki temppuilee et kun katot esikatselua niin puolet tekstistä on mustalla ja puolet harmaalla ja se väri vaihtelee iha random kohdissa, se on tosi outo. Mut oon onneks keksiny tähän ratkaisun, se on se et eka sun pitää vaihtaa kaikkien tekstien väri esim punaseks ja sit mustaks. Sit se toimii ja kaikki tekstit on saman värisiä :)
Vinkkejä oman blogin aloittamista suunnitteleville!
Jos oot suunnitellu oman blogin aloittamista niin suosittelen isosti!!!! :) Tässä muutama vinkki:
Tieysti alkuun kaikki suunnittelu, ennen kuin edes luot tunnuksia bloggeriin (tai jollekkin muulle blogialustalle, esim wordpressiin) sun täytyy keksiä mikä aihe sun blogilla on/millaista sisältöö siellä julkaistaan ja kuinka usein, ja sen jälkeen tietty tärkein: mikä on sun blogin nimi! :)
Itse päädyin Kuuraviljan runoblogiin sillä Lumikuussa käydin nimimerkkiä kuura ja halusin yhdistää sen mun nimeen, Viljaan. Olin alusta asti päättäny et runoja eetteriin tulee, joten runoblogiks aloin kutsumaan tätä päässäni ja se nimitys sit jäi :3
Kun alottaa oman blogin, kannattaa ekana käyttää muutama päivä tai ilta aikaa ennen virallista bloginalotuspäivää siihen, että luo sille blogille ulkoasun johon on tyytyväinen (siihen kuuluu mm. fontti, etusivun kuva ja värimaailma, linkkien värit, otsikon koko, päivämääräleimat, kommenttien näkymä yms :)) Lisäks ulkoasun tekemiseen kuuluu erilaiset sivut joita voit halutessas tehdä, esim mulla on nuo Tietoa blogista ja Henkilökohtaista -sivut. Tän jälkeen ulkoasuun kuuluu viel toi upee sivupalkki johon voit laittaa eri juttuja, esim linkinvaihtolaiset ja tunnisteet ja profiilisi yms yms (näitä eri osioita blogger kutsuu gadgeteiksi). Sen palkin tekemiseen ja niihin erilaisiin gadgetteihin kannattaa tutustua ihan rauhassa, et millasia ne on ja miten ne toimii :)
Tää kuulostaa tosi monimutkaselta, mut kaikkeen löytyy valikot bloggerista! Ei siis tarvii mitään koodata osata, toki sitäkin saa yrittää mistä Lumi mulle mainitsi, et hän oli kattonu Youtubevideon jostaki koodien kirjottamisesta jos haluu muuttaa jotaki fonttii, mut ite en oo tarvinnu (ONNEKSI) semmosta tehdä :)
Ennen kuin aloitat blogin julkasun virallisesti niin kannattaa kans tehdä yks testipostaus johon vaan kirjotat jotaki hömpän hömppää, lisäät ehkä muutaman kuvan ja tunnisteen ja katsot sitten miltä se näyttää :D Ite tein näin ja se oli järkevää ja opin miten se postaus oikein käyttäytyy ja toimii.
Sit kun oot tehnyt sun ekan oikean julkaisun, niin voit vinkata kavereille että "heipsun keipsun alotin blogin hihihifgfgfg" ja sit ne voi olla sillee "eikääääh siistiiiii meen lukeeee hihihihi!" ja ehkä sun kaveritki alottaa omat blogit ja sit teil on ihana blogiyhteisö hihihi :3
Blogiyhteisöistä puheen ollen, Lumikin tästä on mulle puhunu, et joitakin vuosia sitten tääl blogien maailmassa oli oikeesti suht iso kirjoitusblogien verkosto ja yhteisö ja kaikki oli aktiivisii kirjoittajii ja kommentoi toisilleen jne, mut tällä hetkellä tiedän oman blogin lisäks kaks muuta kirjotusblogia jotka on yhä aktiivisia. Et mikähän täs on ollu, onks monet vaan jotenki kasvanu bloggaamisesta pois vai mitä ihmettä ?? :'o Tuntuu aika hauskalta kun menee jonkun vanhan tarinablogin linkinvaihtajii kattomaan. Monet niistä blogeista on poistettu, jotkut on viel olemassa. Ja sit menee niiden olemassa olevien blogien linkinvaihtajista taaas uusiin blogeihin. Matkalla sä vaan huomaat et niiden kaikkien blogien uusin postaus on vuodelta 2024 tai joulukuuta 2022 ja oot et voi nyyh. Se tuntuu vähä siltä kuin mulla ois oma pikku mökki semmoses hylätyn kylän keskellä, joskus päädyn tutkimaan niit hylättyjä taloja ja nään millasta elämää sielä on ollu. Vähän surullista :')
~ ~ ~
Mutta, se siis mun blogitaipaleen alusta ja vinkkejä omaa blogia suunnitteleville! :D Jos sulla jäi kysyttävää niin kysy ehottomasti kommenteissa!!!!
Kiitos kun luit tänne asti, nähään ens viikolla runojen parissa :3
P.S.
Ainut heikkouteni bloggaamisessa on hajamielisyys...Miehän luulin et tänään 3.4 tulis runopostaus ja olin jo ajastanu sen.... :'D mut onneks tajusin et HUPS TOTTA KUOLEMAN KAKSIPUOLEINEN KOLIKKO OLI RUNOPOSTAUS! Ehkä toi bonuspostaus jotenki hämäs mua? :'3 Piti siis siirtää ne runoset ens viikolle... Saatte nyt oottaa sinne asti, hihii :D
Mutta nyt, heipsuli hei <3
Hehee täällä diana ^^ öö kiinnostaisko sua et tehtäis jotai wappiryhmää bloginpitäjille taijotai tällasta :D idk tuun nyt vaa kysymään sulta :,) ja öö maukas postaus rakastan tällasia >:D
VastaaPoistaHei Diana, mukavaa nähä sua mun blogin parissa <3 Sun ideaan, niin siis ei oo totta mut mietin ite ihan samaa tos yks päivä !!! :D Et ois kiva perustaa kirjoitusbloggaajille yhteinen wappikanava (vai tarkotitko siis whatsapp-ryhmää, niiku ei kanava vaan ryhmä? :3) Siellä voitais sit aina ilmotella uusista julkaisuista :) Mullahan siis on jo oma kanava Whatsapissa, mut voitais tehdä erikseen sit sellanen kirjoitusblogien oma pikku nurkkaus :D Mitäs sanot, mesissä? :)
PoistaOtetaan kans messiin Lumikuun Lumi, jos tommonen kanava toteutukseen menee :D
PoistaKyllä oon mesissä! :D oon siis diana hihhei :D öö satutko seuraa mun wappikanavaa (Seuraa kanavaa 🎸☆°𝐒𝐚𝐧𝐨𝐣𝐞𝐧 𝐤𝐚𝐮𝐧𝐞𝐮𝐬࣪ ˖ 𖦹📗°⋆ (Aka Dianan Gängi) WhatsAppissa: https://whatsapp.com/channel/0029VbBY4w1LI8YPXsJYji0n) ja ööps miten toteutettais tää käytännössä :D
PoistaSillä kanavalla vois olla ylläpitäjinä kaikki bloggaajat ketä siin on mukana. Sen kanavan idea olis et aina kun jokaisen omassa blogissa tulis uusia postauksia niin sinne kanavalle tulis linkki ja ilmoitus :3 Tää yhteinen kanava ei kuitenkaan korvais meidän omia kanavia, et se olis pääsääntöisesti vaan uusien postauksien ilmoituskanava ja tapa löytää lisää kiinnostavia blogeja (esim huomasin et tykkäät sun blogin kanavalla kertoilla kaikenlaista muutakin kuin blogin päivityksiä, niin voisit jatkaa sitä sun omalla kanavalla ja sit meidän yhteisellä kanavalla olis erilaista sisältöä :3)
PoistaMukaan on siis tulossa jo ainakin Lumi, kysyin häneltä niin hän messissä! :D
Voin luoda sen kanavan ja jakaa sitten sulle ja Lumille linkit mistä pääsette ylläpitäjiksi. Käviskö jos sen kanavan nimeks tulis 🌱✨Kirjoitusblogien yhteisö✨🌱? :3
Joo toki! (Diana olen :3) öö mutta mites jaan teikälle mun numeron :,D
PoistaVoit lähettää sen mun sähköpostiin viljakissankello@gmail.com, lisään sun numeron mun yhteystietoihin ja lähetän kutsun sulle, sopiiks tää? :3
PoistaTäällä diana, lähetin numeroni nyt sulle :D
PoistaEIMUT real toi et blogiyhteisö on puolikuollu haluun herättää sen henkiin 🙏🙏
VastaaPoistaTosi kiva postaus,varmasti hyödyllinen jos joku on perustamassa blogia ekaa kertaa:3 ja siis ihanaa myös että sun kokemukset bloginpitäjänä on ollu hyviä, ainaki sun blogia lukevana ihmisenä kaikki tuntuu toimivan tosi hyvin ja sul on paljon insoiroivua postauksis, näkyy että teet tätä innolla ja vaivalla! :) ja siis toi blogiyhteisön hylätyt talot oikeesti niin totta, mua harmittaa niin paljon et en ns. päässy mukaan siihen tarinablogien kulta-aikaan😭
VastaaPoistaJepp sama!!! :')) Mut onneks meitä on vielä täällä! <3 Ihana kuulla et mun blogista näkee vaivanäön ja et postaukset inspiroi hihii :3 <3<3<3
PoistaTHANK YOU SINÄ IHANA IHMINEN TÄSTÄ POSTAUKSESTA <33 jos (tai siis kun) tulevaisuudessa perustan blogin, niin tämä postaus on aivan tositosi hyödyllinen, kiitoss!! itteäki vähä harmittaa että blogien kulta-aika on mennyt jo... tykkään blogeista niin paljon ja on aivan ihanaa kun täältä internetin sopukoista löytyy vielä muutamia mahtavia blogeja, kuten sun ja lumin blogit! <3
VastaaPoistaOLE HYVÄ USVA IHANA x33 Ajattelinkin että kun puhuttiin vähän et sulla tulis ehkämahollisesti kesällä oma blogi niin näistä vinkeistä olis hyötyä! :D Muutenkin jos tulee mitään mieleen bloggaamisesta niin voit pistää viestii!!! :3
Poista