Meitin (kesäloman) lukulista!

Moips pöö, hei kaikille ja tervetuloa uuden postauksen pariin :j

Mulla on usein kesälomalla tapana käydä kirjastossa, lainata kasa kiinnostavia kirjoja ja sitten ehkäpä yrittää lukee ne :D Usein teen tän just ennen sitä kun ollaan menos mökille, siellä on sit kivasti aikaa lukee kirjoja riippumatossa tai nurmella tai laiturilla ja nauttii kesästä. Ja syödä jätskii! 

Tässä postauksessa onkin mun kesäloman lukulista :) Lisäksi lopusta löytyy sellainen "yleinen lukulista" eli semmoset kirjat listattuna jotka haluaisin joskus lukea :3 Eli en välttämättä tänäkesänä, mut joskus :3 

Jos sulla on kirjasuosituksia mulle niin kirjota kommenttikenttään PLIIS, mää lisään ne mun puhelimessa olevaan listaan! :D Perusteluista plussaa, eli et miksi kannattaisi käyttää elämästäni aikaa ja lukea kaikista maailman kirjoista JUURI se kyseinen kirja! 

Mutta nyt ekana siirrymme tutkailemaan kesäloman lukulistaaa, whooooos! 



Kuuraviljan kesäloman lukulista, eli kirjat jotka tarttui mukaan kirjastosta :D




Vuokko Hurme: Kiepaus

Tää oli mun ihan lemppari kirja joskus pienenä, niin ajattelin lukee sen tänäkesänä uudestaan ja selvittää voisko se kuulua yhäkin mun lemppareihin :D 

Tarinan miljöönä on maailma jossa painovoima on kääntynyt ylösalaisin. Tää on trilogia jonka jatko-osat on Kaipaus ja Keikaus, jos tää eka osa on yhtä hyvä ku muistan niin laitan jatko-osatkin lukuun! :D 





Jandy Nelson: Annan sinulle auringon

Tämä kirja oli jollakin konstilla päätynyt mun lukulistalle ja kun näin kyseisen teoksen kirjastossa niin otin sen matkaan! Ei oikein hajua edes mistä tuo kirja kertoo mut lukemalla se selviää :3


Emmi Itäranta: Kuunpäivän kirjeet

Mulla oli tänäkeväänä äikässä isona projektina kirjallisuustutkielma ja mun kirjastonhoitaja suositteli mulle tätä kirjaa isosti. En kuitenkaan valinnut sit siihen projektiin vaan Siiri Enorannan Nokkosvallankumouksen, mut tää kirja jäi mun mieleen ja päädyin nyt ottaa sen kesälukemiseksi :D Oon lukenu Emmi Itärannalta sen Teemestarin kirjan muistaakseni kasiluokalla ja se oli aika hyvä, ja tän teoksen nimi kuulostaa kauheen houkuttelevalta niin senkin takia tämä tarttu matkaan :3



Ursula Mursu: Hengitysvaikeuksia


Tämä teos vaikuttaa TÄYDELLISELTÄ kesälukemiselta: nuorten rakkausdraamaa, lyhyet luvut, iso fontti, ohut kirja ja paljon rivivaihtoja; mahtavaa. Tää kertoo jostaki neidistä joka vissiin rakkauden huumassa ehkä päätyy pettää sen poikaystävää tms tämmöstä draamaa on, ja kun oma elämä on niin kamalan rakkaudentäyteistä niin voin sit ainaki lukee jonku toisen rakkauselämästä ku itellä ei kauheesti mittää oo :'3 Jeee


Jules Verne: Maailman ympäri 80 päivässä

Ystäväni suositteli tätä kirjaa mulle ja mää sen lainasin. Kirjassa joku jätkä ilmeisesti päätyy lyömään vedon että hän voi matkata maailman ympäri 80 päivässä ja siitä alkaa seikkailu, mut muuta hajua ei ole tästä teoksesta. Paitsi; KELATKAA, TÄÄ ON KIRJOTETTU HITTO VUONNA 1872. APUA. Siitä on jo sillee ihan vaan parikymmentä vuotta... tai siis, no kohta jotaki 150 :'D Mut on kyl mukava lukee vanhoja kirjoja, niistä saa usein uusia näkökulmia ja sanoja varastoon :D 

(Mutta voi ei, nyt tulee kauhea paljastus: KERKESIN LUKEE TÄMÄN KIRJAN JO ENNEN KESÄLOMAA. '':'D Luin sen kahdessa päivässä hih... Sanon teille tässä vaiheessa vain sen verran että SUOSITTELEN ja lisää kerron joskus toiste... ;3) 



Stephanie Garber: Caraval

Jo mun kaks ystävää on legit huutosuositellu tätä kirjaa(/kirjararjaa) mulle, ja mä itse asiassa sain tän ekan osan joululahjaksi mut en oo kerenny viel lukea, niin päätin ottaa sen nyt kesälukemistoon :D Ei HAJUAKAAN mistä tuo kertoo, mut suositusten perusteella ootan innolla :)


Annukka Salama: Sulamispiste

Tätä kirjaa on kamalasti nähny kaikkialla, somessa ja kirjakaupoissa ja kaverit on suositellu, nii sen takii tarttu lukuun :3 Tää on kans LGBTQ+ -kirja nii sopii hyvin Pride-kuukauteen (tai siis no, homothan sopii minne vaan joten ei sinänsä ;D) 

En tästäkään kirjasta kamalasti tiiä ku että tässä on jääkiekkoilijapoikii jotka rakastuu, kait, :D


Julia Quinn: Miranda Cheeverin salaiset haaveet

Kun vielä koulua oli niin meidän kunnan kirjastoauto kävi meidän koulun pihassa aina joka toinen viikko. Eräänä päivänä mä sitten sinne astuin ja mietin että koitampas löytää jotakin kivaa lainattavaa kesäksi. Ja muutenkin mukava lainata joku kirja sieltä autosta :D Tämän sitten löysin, siellä autossa oli jostakin syystä tosi paljon romantiikkakirjoja ja päädyin tähän. En enää muista mitä tuolla takakannessa ees luki mutta ilmeisesti sijoittuu vanhaan aikaan, ja se on aina kiinostavaa :3 Ja siis en kauheesti lue tommosta "vanhan ajan" romantiikkaa niin kiva lukee semmostakin :D Jos siis saan tän kirjan luetuksi... Saa nähä :'3





Sit mun muut kirjat jotka on lukulistalla, eli ei välttiis tänä kesänä mee lukuun mut ehkä syksyllä tai myöhemmin elämässä :3


Iida Rauma: Hävitys

Tätä kirjaa Lumi suositteli mulle hänen omana lempparinaan. On ollu pisimpään tällä listalla enkä tiedä tosta kirjasta yhtään mitään muuta kuin nimen :'D 

-

Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva

Tätä kirjaa Tomas Grekov suositteli Puurojengi-podcastissa joskus aikoja sitten ja päätyi siten listalle :D

-

Jennifer Lynn Barnes: The Inheritance Games -sarja

Mun leirikamu suositteli tätä sarjaa kovasti, tähän kuuluu siis ilmeisesti kolme osaa: Salainen perijätär, Hawthornen arvoitus sekä Viimeinen siirto. Tästäkään kirjasarjasta mulla ei oo mitään hajua mitä siinä tapahtuu, tiiän vaan että se on mun kaverin yks lempikirjasarjoista :'3

-

Siiri Enoranta: Maailmantyttäret

Tätäkin kirjaa Lumi suositteli mulle :D Mä jo kerran oon lainannu tän ja aloitin lukemista mut sit se jotenkin jäi... joskus käy näin :'3 Mut kuitenkin pidän sitä yhä mun listalla, et muistaisin joku päivä sit lukee sen ihan kokonaan! 
Tiiän tästä kirjasta sen et se on utopiaa ja kertoo joukosta tyttöjä. 



Taylor Jenkins Reid: Evelyn Hugon seitsemän aviomistä 

Lumille taas creditit, hän luki tätä kirjaa vuos sitten leirillä jolla oltiin :D Tää teos on kans ilmeisesti LGBTQ+ -kirja joten kiinnostaaaaa:D Tai ainaki jostakin oon saanu näin päähäni. 



Jessica Townsend: Nevermoor

Voi Lumi Lumi, tääkin on hänen suosittelema kirjasarja!! :'D Mul ei oo hajuakaan mistä toi kertoo, muistan vaan et kun tää alko ilmestyy suomeks niin sitä verrattiin Harry Potteriin. Eli fantasiaa on.

-

Karin Erlandsson: Taru silmäterästä -sarja

Oi, tän kirjasarjan kuuntelin pienempänä äänikirjana, ja muistan et se oli hyvä. Mut enää en muista siitä kovin paljon, eli olis kiva lukee uudestaan toi ja katsoo sitä vähäniiku uusin silmin :D Muistan vaan sen et siin oli joku hahmo jolla ei ollu toista kättä mut hän oli kamalan taitava kiipeämään puihin... 

Ainiin, sarjan ekan osan nimi on Helmenkalastaja :3 Muut osat: Linnunkesyttäjä, Vuorikiipeilijä ja Kukistaja.

-

André Aciman: Kutsu minua nimelläsi

JOS EN NYT OO TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ NII TÄÄ ON KANS JOKU QUEER-KIRJA :DD Tää kirja/elokuva/callmebyyourname on tuttu kun sitä yhtä biisiä kuuntelin Spotifyssä viime syksynä paljon. Ja en tienny et se elokuva perustuu kirjaan niin tottakai haluun lukee sen! :D En oo siis sitä leffaa kattonu, vielä :3


-



Nyt random välihöpinä tuli mieleen, että siis tiiättekö sen kirjan sen Tähtiin kirjoitettu virhe -kirjan? Siis siinä kannessa on kaks nuorta, kuten näette. 
Niin määhän luulin sen lainatessani et tääki ois queer-kirja, luulin et nää 
molemmat on poikii. Mut eiiiii, se toinen oliki tyttö (pieni pettymys... ':D) mutta lopulta toi kirja oli ihan hyvä, tai no, vähän ränttäsin siitä kaveriporukan wappiryhmässä et loppu oli ääs mut eipä siinä.


Jos ootte lukenu ton kirjan niin kertokaa mitä mieltä olitte siitä :DD



-

E. Lockhart: Me olimme valehtelijoita

Ystäväni S suositteli tätä kirjaa mulle, sen takia pääty listalle :D 



Kuura Juntunen: Mähän tiesin ettei täällä ole mitään

Täs kirjas on aiva hullu hyvä takakansiteksti ja mun on pitäny lukea koko kirjakin jo vaikka kuinka kauan, mut viel ei oo jotenki ollu semmosta hetkee. Tää on kans queer-kirja, jee :3 Hauska fakta, teos on Kustannus Z:tan julkasema, kun sillä oli sellanen kirjotuskilpailu muutamia vuosia sitten (johon määki osallistuin :D) jossa palkintona oli oman kirjan kustantaminen. Tää Kuuran kirja oli yks yhdeksästä voittajasta! 

Kans ton kilpailun yks voittajakirja oli Lilja Kankaan Tahdon elää. Ja siis... mä en yleensä itke kirjoille tai elokuville, en oikeestaan koskaan. Mutta tuolle kirjalle mä itkin. I promise, lukekaa se. Se on hyvä. 


Tässä vielä listattuna kaikki: 


Kesäloman lukulistalla ovat:
Kiepaus
Annan sinulle auringon
Kuunpäivän kirjeet
Hengitysvaikeuksia
Maailman ympäri 80 päivässä
Caraval (ja mahdollisesti sen jatko-osat)
Sulamispiste
Miranda Cheeverin salaiset haaveet


Lukulistalla ovat:
Hävitys
Dorian Grayn muotokuva
The Inheritance Games -sarja
Maailmantyttäret
Evelyn Hugon seitsemän aviomiestä
Nevermoor
Taru silmäterästä -sarja
Kutsu minua nimelläsi
Me olimme valehtelijoita
Mähän tiesin ettei täällä ole mitään


Jos sulla on joku lempikirja joka ei löydy mun lukulistalta, niin kirjota se kommentteihin! Otan sen listalle :D

Kiitos kun luit postauksen. Mää oon ylihuomenna lähössä Aholansaareen isoseksi, ootan sitä AIVAN HULLUN innolla :3 Ihanaa kesäkuun puolivälin jatkoa kaikille, ootte ihanii <3<3<3

Kommentit

  1. IHANAA ETTÄ NOIN MONTA MUN SUOSITTELEMAA ON TOLLA SUN LUKULISTALLA, USKON(ainaki toivon) ETTET TUU PETTYMÄÄN :33
    Sun kesälukulista vaikuttaa mielenkiintoiselta, en oo kovin montaa noista lukenu eli ehkä pitäis :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Lumi, jepppp sun monet suosituksesi ovat päätyneet mun lukulistalle :D Katotaan millon kerkeen lukee noi kaikki, mutta onhan tässä vielä koko loppuelämä aikaa :D

      Poista
  2. SIIRI ENORANTA I LOVE <333 dorian grayn muotokuva on hyvin erikoinen, mutta tykkäsin siitä, se on mun mielest tärkee lukee ja siin on tärkee teema myös!!
    SULAMISPISTE ON NIIN HYVÄ!!!
    CARAVAL ON EHK YKS MUN LEMPPARIFANTASIASARJOISTA!!! ihanaa et se on sun lukulistalla jeeeeee!
    mukavii lukuhetkii ja muutenki lomaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siiri Enoranta on ihana! Paitsi, että nimi saa mussa nykyään enemmänkin inhoa aikaan :'D Ei missään nimessä johtuen hänestä vaan siitä että tein ysiluokan suuren kirjallisuustutkielman hänen kirjastaan nimeltä Nokkosvallankumous ja vaikka kirja oli ihan hyvä niin se projekti oli stressaava asia :'3 Asiasta kukkaruukkuun, legit loikeesti pakko mennä kohta lukee se Caraval, ku kaikki hypettää sitä :'D Sullekin hyvää lomaaaaa Usva! :3 <3<3

      Poista

Lähetä kommentti

Suosituimmat tekstit

BONUS-runoilut.ajatuksia.ja.muutasemmosta

Runoilut: anteeksi

OSA 2: maaginen Q&A-postaus