Runoilut: annan sinulle kaikki vuodenajat
Pöö! :) Tän postauksen runot kertoo enemmän tai vähemmän vuodenajoista ☀ Tervetuloa lukemaan.
Mun lempi vuodenaika on ehdottomasti nyt: alkukesä. Siis touko-kesäkuu. Sillon ei vielä oo hullun kuuma mutta on lämmintä, villi huoleton kesäloma on alkamassa, kevättuuli vaihtuu kesätuuleksi, kesän eka jäätelö, kohta pääsee mökille ja uimaan, odotusta ilmassa, ihana alkukesä <3
Mikä on sun lempivuodenaika? Kerro kommenteissa :)
Mutta ennen sitä, runoihin!
☀
tutkin sieluani
siellä on kevättulva
siellä on kesämyrsky
siellä on syyssade
siellä on talvi tuloillaan
siellä on vuodenaikojen kierto
tai ne kaikki
samaan aikaan
siellä on aina lämmin
siellä on aina viileää
siellä on aina jääpaloja
siellä on kuuma liekki
pieni palava
tulen osa
tuuleen tarttuva
siellä on mullan tuoksuinen maa
viime syksyn lehtiä
lumesta esiin pilkistäviä kukkia
havunneulaset
siellä on pieni kohta johon saa koskea vain varovasti
kuin raaka liha
tai keltuainen
siellä on suuri pilvi
voisiko joku puhaltaa
sen tiehensä
siellä on puumaja
ränsistynyt
vuosia sitten rakennettu
siellä istun
kyltissä lukee pääsy kielletty
se ei koske sinua
siellä sielussani
on maisemia monta
kevätkesäsyksytalvi
vuodenajat
koko elämä
alkukesä
alkukesällä on valoisaa
aamulla ja illalla
siinä välissä on joutavuutta
illalla tapahtuu taikoja
alkukesällä on vapautta
riippumattoja
välipalaksi jäätelöä
silmät kiinni
tuuli heiluttaa tukkaa
rakastan tuulta
puumajasta näkee vihreät pellot
pihlaja kukkii
mieleni tulvii
hyviä ajatuksia
hymyni kasvoilla
alkukesä
☀
annan sinulle kaikki vuodenajat
uuden alun kevään
jolloin kukat näkevät valoa
perhosia
lehdet puihin ilmestyy
ja laululintuja
kuuman kesän
juostaan niityllä
ja nauretaan ikuisesti
hymykuopat tarttuu meidän poskiin
tekee ajattelun sumeaksi
värikkään syksyn
litimärät sukat
ja kylmän viiman
muutoksen aika
hiljaisen talven
pimeä ja kylmä
kaipaat lämpöä
sitä et saa
minulta ainakaan
☀
onko kukaan koskaan miettinyt niitä ihmisiä jotka muistuttavat sielunmaisemaltaan syksyn ja talven välitilaa
onko kukaan keksinyt sille vuodenajalle nimeä
syystalvi
talvisyksy
silloin kun mätänevät lehdet muuttuvat kuuraisiksi
lunta sataa
mutta seuraavana hetkenä
se on jo poissa
lapset laskevat pulkkamäkeä
aivan liian aikaisin
muta sekoittuu hiutaleisiin
liukurit naarmuuntuvat
sydämenkin paikalla
on pelkkä kuuraan takertunut lehtikasa
kuura on suojausta
sen opin lastenleffasta
kaunis kylmä kuura puussa
sen tippuneeseen tukkaan tarttunut
melkein kuin kaipuu
tulkitsematonta härmistynyttä aamukyyneltä
vaikea erottaa
surun joukosta
anna minulle syy olla täällä
☀
kevät teki minusta kokonaisen
herätti nuupahtaneet hiukseni tuuleen
aukaisi silmäni
painoi posket kuoppiin
ja teki ajattelun virtaavaksi puroksi ja solinaksi
haaveita on kevät täynnä
haaveilen matkoista kesäisistä
ajetaan autolla mihin vaan
vaikka vaan naapurikuntaan!
mennään syömään jäätelöä kuumalle parkkipaikalle
ja piirretään hiekkaan hymynaama
ja sen kaveriksi
pulloposti
uidaan spontaanisti salaisilla uimarannoilla
kaupunkien helmillä
jotka vain paikalliset tietävät
ja heistäkin vain harvat
syödään paketillinen jäätelöä
ostetaan Rolssista isot ranskalaiset
ja dipataan niitä sinne
sellainen iltapala sitten
mutta ei se haittaa
onhan kuitenkin kesä
ja aikuiset jossakin tosi kaukana
pois meitä määräämästä
nukutaan vähän löröllä ilmapatjalla teltassa
selän alla on kivi
mutta ei se haittaa pääsen sun kainaloon
sun patja on just hyvä eikä kivet haittaa
siinä on hyvä olla
ja kukaan ei heitä mun sydäntä pois
ei ei sitä kukaan voi tehdä
joku ehkä varastaa sen
mun pienen sydämen
mutta sehän on vaan mukava
mäkin saatan osata sellaista tehdä
toisen sydämen viedä
ehkä sinun
kesä on kaunis
milloin koskaan edes oli talvi
sehän on niin
kaukana takana
mut siltikin kohta
taas edessä
mutta ei hätää
ei hätää
kulta pieni
sulla on muuten kauniit silmät ootko huomannu
mä just huomasin
(tai siis no
oon mä sitä miettiny
jo jonkin aikaa
sun silmiäs
ne on kauneimmat
mitä on)
mutta nyt
ota mun kädestä kiinni
tarraa tiukasti
ei mua haittaa
vaikka sun kädet olisikin hikiset
se on sun käsi ja siinä just hyvä
mun käteeni tarttuva
mä pidän susta kiinni
älä huoli
mä heitän mun hymyn sulle
ota koppi
juostaan rantaveteen
ja nauretaan
ihan koko kesä
UPEITAAA SIIS EN KESTÄ NIIN IHANIA 😭❤️ Vuodenajat on niin kiinnostava ja upea aihe, ja nämä oli ihan tosi kauniita runoja kaikki! :3 mun lemppari näistä on "kevät teki minusta kokonaisen" ja tuo kuura-runo ("onko kukaan koskaan miettinyt niitä") oli myös todella ihana <3 mun lemppari vuodenajat on syksy ja kevät, koska kummassakin odotetaan jotain ja yleisesti ottaen mä vaan voin parhaiten syksyllä ja keväällä :D
VastaaPoistaAWS KIITOS LUMI <3<3<3 !!! Jeppp, syksykin on ihana, odottaminen on parasta :3 Ja kevät ja syksy on niin kauniita vuodenaikoja!! :3 Ihanaa kevättä sulle <3
PoistaMä ehkä sanoisin että omat lempparit on keskikesä ja keskitalvi.
VastaaPoistaOi kivaa :3 Keskitalvessa on jotenki hieno tunnelma, varsinkin jos on lunta tosi paljon. Semmoset aurinkoiset hiihtoloman talvipäivät on ihania :D
PoistaAIVAN ÄLYTTÖMÄN IHANIA JA TUNTEIKKAITA <33 tykkäsin eniten tosta joka alkaa "tutkin sieluani". Sen kuvailu on niin upeaa <33 ja tuo viimeinen... se on niin totta "kevät teki minusta kokonaisen" ja "uidaan spontaanisti salaisilla uimarannoilla" hih mulla ja mun kaverilla on tapana mennä semmoselle pienelle rannalle aina kesäisin, se on niin ihana paikka, ja vaikka siellä onkin muita ihmisiä aika usein, ei se oo koskaan semmone täynnä ja ärsyttävä liikaa ihmisii type of thing, mä rakastan sitä! nii toi runo toi mulle mieleen ne retket mun kaverin kanssa, tuli ikävä kesää... mutta sehän on aivan pian! :D ei enää yhtään kauan yayyyy <3 lempivuodenaika mulla on EHDOTTOMASTI KESÄ! touko-elokuu on vuoden ehdottomasti parasta aikaa, rakastan kesää!!
VastaaPoistaHeu Usva ja kiitooooos!!! <33 Ihana kuulla sun ja sun ystävän uintiretkistä :D Itekkki toivoisin että olis lähellä joku kiva uimapaikka tai edes se kaveri... mun kaikki ystävät asuu tosi kaukana :'3 Mut jepp, KESÄ ON PIAN, ja sit pääsee tekee kaikkee ja nähee ystäviä ja mökkeilemään jee! :3
Poistanosiis... se paikka on joku 40min bussimatkan päässä ja ne bussit menee aika harvoin, mutta se on aivan ihana paikka anyway :) harmi et sun kaverit asuu kaukana :( mut tosi kiva jos pääset näkee niitä kesällä :D
Poista