Runoilut: annan sinulle kaikki vuodenajat

Pöö! :) Tän postauksen runot kertoo enemmän tai vähemmän vuodenajoista ☀ Tervetuloa lukemaan.

Mun lempi vuodenaika on ehdottomasti nyt: alkukesä. Siis touko-kesäkuu. Sillon ei vielä oo hullun kuuma mutta on lämmintä, villi huoleton kesäloma on alkamassa, kevättuuli vaihtuu kesätuuleksi, kesän eka jäätelö, kohta pääsee mökille ja uimaan, odotusta ilmassa, ihana alkukesä <3

Mikä on sun lempivuodenaika? Kerro kommenteissa :) 
Mutta ennen sitä, runoihin!



Liana Flores: Jupiter Rainstorm

tutkin sieluani


siellä on kevättulva

siellä on kesämyrsky

siellä on syyssade

siellä on talvi tuloillaan


siellä on vuodenaikojen kierto

tai ne kaikki

samaan aikaan


siellä on aina lämmin

siellä on aina viileää

siellä on aina jääpaloja

siellä on kuuma liekki


pieni palava

tulen osa

tuuleen tarttuva


siellä on mullan tuoksuinen maa

viime syksyn lehtiä

lumesta esiin pilkistäviä kukkia

havunneulaset


siellä on pieni kohta johon saa koskea vain varovasti

kuin raaka liha

tai keltuainen


siellä on suuri pilvi

voisiko joku puhaltaa

sen tiehensä


siellä on puumaja

ränsistynyt

vuosia sitten rakennettu

siellä istun

kyltissä lukee pääsy kielletty 

se ei koske sinua


siellä sielussani

on maisemia monta

kevätkesäsyksytalvi

vuodenajat

koko elämä





alkukesä


alkukesällä on valoisaa

aamulla ja illalla

siinä välissä on joutavuutta

illalla tapahtuu taikoja


alkukesällä on vapautta

riippumattoja 

välipalaksi jäätelöä

silmät kiinni

tuuli heiluttaa tukkaa


rakastan tuulta


puumajasta näkee vihreät pellot

pihlaja kukkii

mieleni tulvii

hyviä ajatuksia

hymyni kasvoilla


alkukesä





annan sinulle kaikki vuodenajat


uuden alun kevään

jolloin kukat näkevät valoa

perhosia

lehdet puihin ilmestyy

ja laululintuja


kuuman kesän

juostaan niityllä

ja nauretaan ikuisesti

hymykuopat tarttuu meidän poskiin

tekee ajattelun sumeaksi


värikkään syksyn

litimärät sukat

ja kylmän viiman

muutoksen aika


hiljaisen talven

pimeä ja kylmä

kaipaat lämpöä

sitä et saa

minulta ainakaan





onko kukaan koskaan miettinyt niitä ihmisiä jotka muistuttavat sielunmaisemaltaan syksyn ja talven välitilaa

onko kukaan keksinyt sille vuodenajalle nimeä

syystalvi

talvisyksy


silloin kun mätänevät lehdet muuttuvat kuuraisiksi

lunta sataa

mutta seuraavana hetkenä

se on jo poissa


lapset laskevat pulkkamäkeä

aivan liian aikaisin

muta sekoittuu hiutaleisiin

liukurit naarmuuntuvat


sydämenkin paikalla

on pelkkä kuuraan takertunut lehtikasa

kuura on suojausta

sen opin lastenleffasta


kaunis kylmä kuura puussa

sen tippuneeseen tukkaan tarttunut

melkein kuin kaipuu


tulkitsematonta härmistynyttä aamukyyneltä

vaikea erottaa

surun joukosta


anna minulle syy olla täällä





kevät teki minusta kokonaisen

herätti nuupahtaneet hiukseni tuuleen

aukaisi silmäni

painoi posket kuoppiin

ja teki ajattelun virtaavaksi puroksi ja solinaksi


haaveita on kevät täynnä

haaveilen matkoista kesäisistä

ajetaan autolla mihin vaan

vaikka vaan naapurikuntaan!

mennään syömään jäätelöä kuumalle parkkipaikalle

ja piirretään hiekkaan hymynaama

ja sen kaveriksi

pulloposti


uidaan spontaanisti salaisilla uimarannoilla

kaupunkien helmillä

jotka vain paikalliset tietävät

ja heistäkin vain harvat


syödään paketillinen jäätelöä

ostetaan Rolssista isot ranskalaiset

ja dipataan niitä sinne

sellainen iltapala sitten 


mutta ei se haittaa

onhan kuitenkin kesä

ja aikuiset jossakin tosi kaukana

pois meitä määräämästä


nukutaan vähän löröllä ilmapatjalla teltassa

selän alla on kivi

mutta ei se haittaa pääsen sun kainaloon

sun patja on just hyvä eikä kivet haittaa

siinä on hyvä olla


ja kukaan ei heitä mun sydäntä pois

ei ei sitä kukaan voi tehdä


joku ehkä varastaa sen 

mun pienen sydämen

mutta sehän on vaan mukava

mäkin saatan osata sellaista tehdä

toisen sydämen viedä

ehkä sinun


kesä on kaunis

milloin koskaan edes oli talvi

sehän on niin 

kaukana takana

mut siltikin kohta 

taas edessä


mutta ei hätää

ei hätää

kulta pieni

sulla on muuten kauniit silmät ootko huomannu

mä just huomasin


(tai siis no

oon mä sitä miettiny

jo jonkin aikaa

sun silmiäs

ne on kauneimmat

mitä on)


mutta nyt

ota mun kädestä kiinni

tarraa tiukasti

ei mua haittaa

vaikka sun kädet olisikin hikiset

se on sun käsi ja siinä just hyvä

mun käteeni tarttuva

mä pidän susta kiinni

älä huoli


mä heitän mun hymyn sulle

ota koppi

juostaan rantaveteen

ja nauretaan 

ihan koko kesä



Kommentit

  1. UPEITAAA SIIS EN KESTÄ NIIN IHANIA 😭❤️ Vuodenajat on niin kiinnostava ja upea aihe, ja nämä oli ihan tosi kauniita runoja kaikki! :3 mun lemppari näistä on "kevät teki minusta kokonaisen" ja tuo kuura-runo ("onko kukaan koskaan miettinyt niitä") oli myös todella ihana <3 mun lemppari vuodenajat on syksy ja kevät, koska kummassakin odotetaan jotain ja yleisesti ottaen mä vaan voin parhaiten syksyllä ja keväällä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. AWS KIITOS LUMI <3<3<3 !!! Jeppp, syksykin on ihana, odottaminen on parasta :3 Ja kevät ja syksy on niin kauniita vuodenaikoja!! :3 Ihanaa kevättä sulle <3

      Poista
  2. Mä ehkä sanoisin että omat lempparit on keskikesä ja keskitalvi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kivaa :3 Keskitalvessa on jotenki hieno tunnelma, varsinkin jos on lunta tosi paljon. Semmoset aurinkoiset hiihtoloman talvipäivät on ihania :D

      Poista
  3. AIVAN ÄLYTTÖMÄN IHANIA JA TUNTEIKKAITA <33 tykkäsin eniten tosta joka alkaa "tutkin sieluani". Sen kuvailu on niin upeaa <33 ja tuo viimeinen... se on niin totta "kevät teki minusta kokonaisen" ja "uidaan spontaanisti salaisilla uimarannoilla" hih mulla ja mun kaverilla on tapana mennä semmoselle pienelle rannalle aina kesäisin, se on niin ihana paikka, ja vaikka siellä onkin muita ihmisiä aika usein, ei se oo koskaan semmone täynnä ja ärsyttävä liikaa ihmisii type of thing, mä rakastan sitä! nii toi runo toi mulle mieleen ne retket mun kaverin kanssa, tuli ikävä kesää... mutta sehän on aivan pian! :D ei enää yhtään kauan yayyyy <3 lempivuodenaika mulla on EHDOTTOMASTI KESÄ! touko-elokuu on vuoden ehdottomasti parasta aikaa, rakastan kesää!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heu Usva ja kiitooooos!!! <33 Ihana kuulla sun ja sun ystävän uintiretkistä :D Itekkki toivoisin että olis lähellä joku kiva uimapaikka tai edes se kaveri... mun kaikki ystävät asuu tosi kaukana :'3 Mut jepp, KESÄ ON PIAN, ja sit pääsee tekee kaikkee ja nähee ystäviä ja mökkeilemään jee! :3

      Poista
    2. nosiis... se paikka on joku 40min bussimatkan päässä ja ne bussit menee aika harvoin, mutta se on aivan ihana paikka anyway :) harmi et sun kaverit asuu kaukana :( mut tosi kiva jos pääset näkee niitä kesällä :D

      Poista

Lähetä kommentti

Suosituimmat tekstit

BONUS-runoilut.ajatuksia.ja.muutasemmosta

Runoilut: anteeksi

OSA 2: maaginen Q&A-postaus