BONUS: hamsterin hajuiset säärisuojat (musasuositusta... jälleen ;D)

Jäh jäh musiikki musiikki musiikki.... <3

Meikä se vaan hyppii albumilta toiselle, ja oli taas ~ a i v a n p a k k o ~ tulla suosittelemaan uutta suosikkia: Sur-rurin Härveliä.



Eka kaikki infot:

Maku: punk/rock. Tää on mun mielestä todella semmosta teini-ikä-rokkia ja biisien aiheetkin liittyy mun mielestä teiniyteen ja teinien ajatuksiin/kysymyksiin/ongelmiin/huoliin/yms.
Tiiän et stereotyyppisenä teini-sanassa on huono klangi. Mutta: mun mielestä tästä klangista ei albumilla välitetä tai se käännetäänkin vahvuudeksi, että "hei me ollaan teinejä, hankalia ja keskeneräisiä, tutkivia ja sekavia, mutta me ollaan taiteellisia kokonaisuuksia ja tehdään tyhmyyksiä, eletään huolettomasti ja huolitaan liikaa, ollaan elämää! Olkaa meille kateellisia!"

Tarjoiltu: 2025, joka yllätti!

Kattaus: 1. Härveli
                2. Resupekka
                3. Jeesusleirille
                4. En tiedä mitä on tulossa
                5. Jos itku tulee
                6. Kesälomalla
                7. Siili
                8. Bulahattu
                9. Suklaapatukoita
               10. Kaipaan takaisin

Pääkokit ja kokkausvälineet: Ville Laurila - basso, laulu, piano, akustinen kitara, tamburiini
                                                  Kimmo Pohjapelto - rummut
                                                  Ville Vuorenmaa - laulu, sähkökitara, piano
+  Tuomas Fränti, joka on myös äänittänyt, miksannut ja masteroinut biisit - tamburiini, shaker

Mun lempparibiisi on bulahattu. Kärkikolmikkoon kuuluu lisäksi Kesälomalla ja Resupekka, jossa on parhaat lyriikat. On todella hyviä biisejä kaikki.

Kaikkien kipaleiden lyriikoita kuvaa hyvin albumin ensimmäisen biisin ensimmäiset sanat :

"Nämä säärisuojat haisee hamsterilta"

Eli suhteellisen random settiä, joka ei liity mitenkään mihinkään, mutta silti ne liittyy toisiinsa. Tavallaan. :D


Parhaita lyriikoita Härveliltä by Kuuravilja: 

"Mulla on joka viikko eri tyyli
tänään mä oon resupekka
huomenna jos mä haluan mustahuuli
älä tee siitä mitään päätelmää 
mä vasta kokeilen
mä vasta opettelen
ja yritän ymmärtää
onko tässä maailmassa järjen häivää" -Resupekka 

"Mä kuuntelen rajua musaa täysillä
ja mä toivon vain että mut hyväksytään
ja otetaan mukaan" -Resupekka 

"Voisko edes kolkyt prossaa mennä hyvin lopulta" -Resupekka 

"Mä oon kesälomalla
meidän takapihalla
eikä koulu vielä ala
pitkään aikaan
eikä maailmanloppu
voi vielä alkaa
mä oon liian nuori kuolemaan" -Kesälomalla 

"Voisivatkohan ihmeneloset pysäyttää ilmastonmuutoksen" -Kesälomalla

"Mä en tiedä yhtään mitä on tulossa
mä en tiedä yhtään mikä musta tulee
mä en tiedä yhtään mikä mä haluaisin olla
mä en tiedä yhtään mitä mulle tapahtuu"
-En tiedä mitä on tulossa

"Mullon yksi ihastus
mutta se ei tiedä minkälaisia sekavia tunteita sisälläni pyörii
käyttäydyn varmaan hämmentävästi
 kun yritän sitä kuohuntaa peittää" -En tiedä mitä on tulossa

"Hermostunut ensisuudelma
ihan väärällä hetkellä
ihastus tuolla kaukana
miten sille vois jutella" -Bulahattu

"Kesäinen päivä kahdestaan
viikko ennen kuolemaa
hyvästiksi suklaa postilaatikossa
Miltä äänesi kuulostaa
se on kadonnut" -Kaipaan takaisin

Löysin tän koko artistin aika randomisti: tutkin kirjaston CD-tarjontaa, tarttui Härveli käteen ja lainasin ihan vaan koska vaikutti kiinnostavalta ja koska miks ei. Vähä niiku mun iskä on kertonu että hän osti nuoruudessa levyjä toisinaan täysin kannen perusteella ja sit vasta kotona selvis että oliko hyvää musaa vai aivan sekopäistä. Niin mulla vähän sama kuin hänellä paitsi mun tililtä ei senttiäkään heilunut :) 

Sur-rurilta on ilmestynyt ennen tätä niiden uusinta albumia musiikkia vuodesta -97 lähtien. En oikein löytäny tarkkaa määrää et montako albumia, kun ainakin ne ekat oli jotakin omakustanteita ja vasta sitten tuli niiden eka ep (en ihan tajunnu et mitä oli julkastu ja mitä "julkastu" hih)
Sen tiedän että bändin nykyinen kokoonpano vakiintui vuonna 2000. 

Tiedän myös sen, että mulla on hyllyssä yks (iskän) Sur-rurin levy: Saatte kolme markkaa, jos lähdette pois, joka on se niiden eka ep ilmeisesti?? :))
Stoori tän levyn nimen taustalla (mun iskän mukaan) on se, että kun Sur-rur oli esiintynyt jossakin niin sen mestan omistaja oli tullu sanomaan niille: "Te soitatte niin paskasti että en voi maksaa teille yhtään mitään, mutta annan teille kolme markkaa jos lähdette pois." Tästä synty hyvä nimi albumille, jota tosin en oo vielä kerennyt kuunnella. Toisaalta.... iskä kerto, et heidän bändin musatyyli on hieman muuttunut/kehittynyt kyseisestä albumista. Ja kuulemma ihan hyvä että on.
Ehkä tuosta albumin nimen syntytarinasta voi jotakin päätellä :)

Vielä loppuun se mikä sai mut oikeastaan edes lainaamaan koko CD-levyn alun perin, tämä kotelon teksti joka löytyi levyn alta: 

P.S. Muita nimivaihtoehtoja tälle levylle olivat mm. Kirpiä, Takku, Räntäkuu, Riukusessio, Ropsu, Kivikokoelma, Torvitoverit, Savikurssilla, Näpsällä, Männikössä, Treenikämppikset, Hömpötys, Seisoin lumessa ja tunsin oluen nousevan päähän, Onko jossain vielä se aika, Taas, Harventuva tukka, Sauvakävelijät, Lukulasit klubi, Ristuksen henut ja Peltikoppitreenit ilman vessaa kesällä 1997

Mikä näistä olis sun mielestä sopinu parhaiten ton albumin nimeks? Kerro kommenteissa ;D

Kiitos paljon lukemisesta :D Tavataan perjantaina uuden postauksen parissa, jepsuli jee! <3

Kommentit

  1. täytyypä kuunnella, noi lyriikat oli tosi samaistuttavia :0 en tiiä miks, mut Taas vois olla hyvä albuminimi tälle :D anyways tavataan taas perjantaina <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mustakin lyriikat on tosi samaistuttavia, varsinkin samaistun näihin kahteen: "Mä kuuntelen rajua musaa täysillä ja mä toivon vain että mut hyväksytään ja otetaan mukaan" ja sit "eikä maailmanloppu voi vielä alkaa, mä oon liian nuori kuolemaan". Taas sopis kyl tolle nimeks, ite pidin eniten tosta Peltikoppitreenit ilman vessaa kesällä 1997 :D Niin random! Ja jepp, tavataan perjantaina jälleen <3<3

      Poista
  2. Uuu pitää ehdottomasti kuunnella ainakin noi sun lempparit! :3 sanoisin että noista nimivaihtoehdoista "onko jossain vielä se aika" tai "kivikokoelma", mut sanoisin et tää nimi mihin sit lopulta päädyttiin oli kuitenkin paras :D haluisin et joku tekee joskus "kivikokoelma" nimisen albumin, toi on upee nimi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joooo todellakin kuuntelet ne!!!! Lisäsin ne tänään Kuuraviljan parhaimmistoa -soittolistalle, sieltäpä löydät ne helposti ;) Ja jeppp Kivikokoelma olis ihana nimi albumille, jos kukaan muu ei semmosta tee niin pitää varmaan ite kuroo kasaan joku albumi tai sen tapanen, hihii :D

      Poista

Lähetä kommentti

Suosituimmat tekstit

BONUS-runoilut.ajatuksia.ja.muutasemmosta

Runoilut: anteeksi

OSA 2: maaginen Q&A-postaus