Mun lempi albumit: musiikkisuosituksia maaliskuuhun!

Hei kaikki ja välkommen to uusi postaus again!! :)

Tällä kertaa meillä on ensimmäinen sekalaisen sisällön viikon teksti, ja tänään annan teille musasuosituksia! Nää kaikki on mun tän hetken lemppari artistien albumeja :3




Eka vähän alustusta minusta ja musiikista!
Rakastan musiikkia, niin sen kuuntelemista kuin soittamistakin (oon harrastanu pianon soittoo kohta yheksän vuotta ja kitaraa puoltoista :3) En kuitenkaan tiedä kovin paljon musiikin eri genreistä, johtuu varmaan siitä etten oo perehtyny niihin kovinkaan paljon. Kuitenkin mun pienellä tietämyksellä sanoisin että mussa on kaks puolta: semmonen tosi rauhallinen puoli joka kuuntelee semmosta herkkää musiikkia ja rauhallista kitara-laulu -musaa, kun taas sit se toinen puoli on semmonen rock-punk -puoli joka kuuntelee sähkökitatarumpubasso-tykitystä ja hyppii keskellä huonetta laulun tahissa :DD Ja tietty näiden kahen ääripään välissä on kivasti tilaa myös sekotuksille molempia, saatte kohta tutustua lisää kaikkeen mistä tykkään :3
Mulla on semmonen yks soittolista jonne oon vaan koonnu kaikkee hyvää mitä on tullu vastaan, kun oon ruennu kuuntelee Spotifyn erilaisia Mix-soittolistoja. Tällä hetkellä siin soittolistassa on yli 500 biisiä ja yli 33 tuntii kuunneltavaa, joten musamaku on laaja :’D
Mutta melkein kaikki mun lempiartistit on semmosia pieniä suomalaisia yhtyeitä/laulajia, ja heillä on semmosta aika persoonallista musaa :) Lemppareist löytyy kans pari ulkomaalastakin, heistä kuulette lisää tuolla alempana suosituksissa! 

Kuuntelen myös paljon CD-levyjä mitä kautta albumien kuuntelu on tullut tutuksi (spotifyssä usein kuuntelee vaan yksittäisiä biisejä artisteilta eikä niinkään albumeja kokonaisuutena, niin on ollu kiva saada CD-levyjen kautta uus näkökulma musiikkiin :3) Lisään tämmösen CD-emojin 💿 tohon perään jos oon kuunnellu kyseistä albumii CD:nä (eli mitkä kaikki oon saanu käsiini kirjastosta ;D)


Tässä teille siis albumisuosituksia mun lemppariartisteilta maaliskuulle! Ja suosittelen näitä nimenomaan albumikokonaisuuksina, eli kannattaa valita näistä vaikka pari mielenkiintosta (miksei kaikkia ;D) ja kuunnella koko albumi läpi!

Näitä on aika paljon, ja mietin et säästänkö osan myöhemmäks, mut mulla on tähän blogiin jo paljon ideoita mitä haluan tehdä, ja veikkaan et seuraavan kerran kun tulee musa-aiheista sisältöö niin oo kerenny löytää uutta kivaa musaa mitä suositella :3 

Ja hei, jos sulla on omia musavinkkejä tai sanottavaa mun suosituksista, olet tervetullut postauksen kommenttikenttään <3

Ja viel yks: Jos luet tätä puhelimella, kannattaa kääntää vaakatasoon niin näkyy toi teksti paremmin kuvien rinnalla :3

Noniin, eiköhän aloiteta!


☆ ♬ ☆



Keidas: Papiljottipojan paluu, Olen ajatellut sinua usein

Genre: suomirock, indierock, kitarapop. Tätä artistii kuvaillaan popin ja vinksahtaneen rokin yhdistelmäksi :D

Julkaisuvuosi: 2023 ja 2022

Mistä pidän: Kummalliset-yllätykselliset-epäloogiset lyriikat, joista jää random laineja soimaan sun päähän koko päiväks ;3 Kans näiden biisien nimet on hauskoja!
Parhaimmistoa: Aikuisen oloinen poloinen, Heppatyttö95, Pidän susta kai vähän liikaa, Portti tyhjyyteen



                                              



Antti Autio: Kaikki talot huojuu💿, Täällä sinua kaivataan💿

Genre: indie, indierock, folk
Julkaisuvuosi: 2022 ja 2024

Mistä pidän: Herkkyys, Antin aestetic on todella ihana (varsinkin CD-kotelon siinä lyriikkavihkosessa), sanoitukset on kauniita ja tunteellisia ja kans mietityttäviä. Kuvailin Antin musiikkia mun yhdessä runossa näin: 

“se on kotini

jos olisin lintu

sinne lentäisin

ja vasta seuraavana viikkona

tajuaisin itkeä niille biiseille”

Tykkään kans viulusta ja kitarasta, ne soi monessa kappaleessa :) 

Parhaimmistoa: Kohtalokseni, Linnut jotka löytävät aina kotiinsa, Lisää ääntä, Kaikki talot huojuu, Pihkassa




Linkopii: Nahkaa

Genre: Rock, ja mun musaope sano yhden biisin kuuntelun perusteella et punkkia :) 

Julkaisuvuosi: 2018

Mistä pidän: Heti kun löysin tän artistin niin olin vaan et TÄYDELLINEN! Pidän tästä musiikkityylistä niin paljon! Tämmöstä menoo ja rokkiia ja wäärh, jeess! :D 

Parhaimmistoa: Bedillä, Ranssi, Linkopii, Bussissa, Tänä yönä






Arppa: Kinovalon alla💿, Valeria💿, Laavalamppuja💿

Genre: indie pop/-jazz/-rock/-folk
Julkaisuvuosi: 2021, 2023 ja 2020

Mistä pidän: Kitarasta, lyriikoista ja siitä miten niit voi tulkita eri tavoilla, rauhallisuudesta, random kohdista jotka jää soimaan päähän siihen asti kunnes kuuntelet ne, vähä niiku ois jano. Nää on kaikki todella hyviä albumikokonaisuuksia! Varsinkin kinovalon alla, ai että.

Parhaimmistoa: Valerian ja Kinovalon alla -albumin nimikkobiisit on kultaa. Niiden lisäks mm. Leikkiä sanoilla, Luulin että, Paha meno pengerkadulla, Yöt ja Helsingin hulina on mun lemppareita :)

Siis oikeesti, varmaan jos mun pitäis kaikista maailman biiseistä valita yks paras, niin valitsisin Valerian. Se on kulkenu mun soittolistoilla matkassa jo albumin julkasusta lähtien ja muistan et jo sillon se oli mun suosikki. Varsinkin toi lintujen laulu taustalla on niiiiiiin tunnelmallinen ja kutkuttava, rakastan sitä <3



Chappell Roan: The Rise And Fall Of A Midwest Princess (OSTIN TÄN CD:NÄ JA SAAPU TÄNÄ TIISTAINA! JEEE!! 💿)


Genre: dance-pop, synth-pop, pop-rock

Julkaisuvuosi: 2023

Pistä pidän: queer-artisti, energiset biisit ja ne saa mut aina tanssimaan ja hymyilemään :)

Parhaimmistoa: HOT TO GO!, Naked In Manhattan, Super Graphic Ultra Modern Girl



Ursus Factory: Pinkki pilvi

Genre: rock ja punk, tarkemmin alternative- ja progressiivinen rock
Julkaisuvuosi: 2019
Mistä pidän: Tää albumi on mahtava kokonaisuus! Kaikki biisit on hyviä, ja välissä on semmosii ihania helmiä jotka saa mut lauluhuutaa niit sanoja ja hyppiitanssimaan mun huoneessa :D Tykkään kans niiden sanojen rytmittämisestä, pitkistä sooloista, ja sit ylipäätään semmosesta Ursus Factorymäisestä taiteellisuudesta! 
Parhaimmistoa: Nimikkobiisin lisäks ANO (mitä kummaa), Pakko mennä keskukseen ja Pinkki pilvi (intro).


touko: uudestaan

Genre: pop-jazz, jazz
Julkaisuvuosi: 2024
Mistä pidän: Nää soittimet on ihania, varsinkin toi kontrabasso tuol taustalla! Laulajalla on tosi kaunis ääni, ja välillä tos laulus on noita stemmoja tai tommosta harmonia-asiaa, se on tosi kivan kuulosta :) 
    Tää artisti ei oo siis ihan mun lemppari-lemppareiden joukossa, ja mietin et otanko tätä ees tähän suosituksiin kun en oo niin paljoo kuunnellu sitä verrattuna muihin. Mutta otin sen nyt kuitenkin, koska tää musa on erityylistä kuin noi muut. Kans tää on vähän suositus myös itelleni, koska musta olis mukavaa tykästyä tähän albumiin :3 
    Oon huomannu et aika monissa biiseissä on aiheena rakkaus, joko semmonen kielletty tai sit et sitä toivotaan tai että se toinen on särkeny sun sydämen, mutta oot siltikin vielä rakastunut ja et haluu välittää niistä huonoista puolista. Mut vaikka ei ois sua koskettava aihe niin kannattaa silti kuunnella biisi tai pari :D
Parhaimmistoa: fix, tietäisit vaan, vedestä (sit kans pari jotka ei oo tol albumilla mutta on mun suosikkeja: enkeli, iva, kauniit kädet, tietämättömät tytöt)


girl in red: if i could make it go quiet💿 , I’M DOING IT AGAIN BABY!
(OSTIN TON EKAN KANS OMAKS !💿:D)


Genre: indie rock/pop

Julkaisuvuosi: 2021 (tarkalleen 30.4 eli mun syntymäpäivänä :3 hihii) ja 2024

Mistä pidän: queer-artisti, tää on aika rauhallista ja löytyy tosi eri moodeihin musaa, niin iloon ku omaan kuplaan. Pinterestistä löytyy kaikkee girl in red -aestetic sisältöö mikä on kivaa :)

Parhaimmistoa: midnightlove, Body And Mind, it would feel like this, You Need Me Now? (feat. Sabrina Carpenter), A Night To Remember, New Love, Too Much (+ mitä ei oo noil albumeilla niin two queens in a king sized bed, girls ja something new :3)




Litku Klemetti: Funny girl💿, Asiatonta oleskelua💿


Genre: indierock, iskelmä, pop, synthpop, progressiivinen rock, google sano myös että vaihtoehtomusiikki (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...)

Julkaisuvuosi: 2024 ja 2022

Mistä pidän: Kuten Keitaalla niin kummalliset-yllättävät-hauskat sanoitukset :D Pidän kans tästä musiikista niiku ylipäätään, varsinki Asiatonta oleskelua albumi on kokonaisuutena todella hyvä, yks parhaista albumeista Arpan Kinovalon alla rinnalla! Litkun albumilla plussana se että jotkut biisit liukuu lopusta sillee kivasti siihen seuraavaan! :D

Parhaimmistoa: Kalajuttu, Tähtijengi, Soita Sanna, Sumun jälkeen, Kuolemisharjoitus



                                         mage tears: cats in the cold


Genre: Indie folk, bedroom pop, loner folk, google sanoo indie ja vaihtoehtomusiikki mut tää on kyl tosi erilaista verrattuna noihin aijempiin keitä oon suositellu täs nyt :’) Musta alkaa tuntuu et indie on todella laaja käsite musiikkia…
Julkaisuvuosi: 2022

Mistä pidän: Tää musiikkityyli et on aina (ainakin) kitara ja laulu, ja et se laulu on tosi hiljasella verrattuna siihen musaan et se on jopa siel taustalla ja ei saa kaikista sanoista selvää on musta tosi ihana! Aivan ihana taustamusiikki ja iltafiilistely :) Ylipäätään täst albumista on kehittyny mulle semmonen turvapaikka, et jos on ikävä olo tai suru tai muita tunteita niin tätä kuunnellessa voi vaan olla semmoses omas pesässä ja mietiskellä niitä tunteita, oikeesti love this <3

Parhaimmistoa: i like to think you’re the leaves, now the rain comes, vampire bat



Siihen loppu albumit joita halusin suositella :3 Mutta, vielä viimeisenä suosittelen mun omaa soittolistaa nimeltään Merikuu. Tää soittolista synty kun kuuntelin jotakin randon Spotifyn luomaa daylistiä ja se oli niin hyvä, et halusin pistää sen talteen (noi daylistit vaihtuu aina päivittäin!) Tän jälkeen oon kans lisänny sinne ton mage tearsin albumin kaikki biisit ja kans i don’t like mirrors -artistin biisejä (tää on mun viimesin artistilöytö :D) Mutta nyt siis tietoja Merikuusta! (JA KYLLÄ, MUN MELKEI KAIKKIEN SOITTOLISTOJEN KUVAKKEENA ON JOKU THE OWL HOUSE MEEMI/KUVA! Onko mun lempi sarja kyseessä no höm saattaa olla hehee... ;3)


Genre Eskapisminen musiikki (AINAKIN NÄIN JOSTAKI SAIN PÄÄHÄNI???? :’D) Eskapismi tarkoittaa ilmeisesti niiku todellisuuspakoisuutta, et ihminen pakenee arjen stressiä ja vastuuta ja vaikeita tunteita esim taiteen, musiikin yms. pariin. Mut millasta se musiikki siis on? Sanosin et rauhallista, et niiku siin joko ei oo lauluu ollenkaan ja jos on niin se on tosi hiljasta ja sillee enemmä taustalla.
Mistä pidän: Tää on ihan pöövekt taustamusa pimeneviin iltoihin kun teet läksyjä tai katot kattoa ja hengität tai jos oot ystävän kaa elelemäs sun huoneessa (TAI KIRJOTAT BLOGIA, KUUNTELEN TÄTÄ SOITTOLISTAA ATM HEHE :D)
Aika monien biisien aiheet/nimet on aika synkkiä ja diippejä. Siitä tulee semmonen hauska tunne, vähä niiku ois meren keskellä tähtikirkkaana yönä yksin puisessa soutuveneessä :D Voit joko a) panikoida ja hätääntyä ja soutaa takas rantaan äkkiä ja miettii et "voi eiii nyt pois!" TAI b) voi mennä sen puisen veneen pohjalle pötköttää mahdollisimman mukavasti ja katella niitä tähtiä ja kuunnella aaltoja ja mietti et "ollaampas nyt hetki täs vaa" :) Et sun valinta!

Parhaimmistoa: Sometimes (alex_g_offline), Suicide Cleanup ja When will it end (Birth Day), i just want to hold her (sign crushes motorist), my dead friend (i don’t like mirrors) 


☆ ♬ ☆


Kiitos paljon kun luit tänne asti! Tässä vielä spotifylinkki niin pääset kuuntelemaan kaikki Parhaimmistoa -kohdassa mainutut kappaleet, sieltä biisien kautta on sitten myös helppo löytää kaikki nämä albumit joita juuri suosittelin :3 Jos jotakin biiseistä tai artisteista tarttuu sun soittolistalle niin kerro kommenteissa! :D

Kiitos paljon lukemisesta <3 Ensi viikkoon!



Kommentit

  1. NIIN IHANA POSTAUS! Tästä tuli ensinnäkin tosi paljon kuunteluvinkkejä, mut lisäksi myös tosi esteettinen ja inspiroiva postaus sillee ylipäätään! Jotenkin tää miten oot koonnut nää albumien kannet ja kuvat tähän, näkyy vaivannäkö :)
    oon ite kuunnellu paljon Chappell Roania joskus aikasemmin ja sit sun suosituksesta joskus tota mage tearsia, mut muita en sit erityisemmin ookaan kuunnellu, eli paljon uutta musaa mitä kuunnella! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KIITOS LUMI IHANA <3 Ihana kuulla et tää on esteettinen ja näkee et on nähty vaivaa, et oo väärässä :D Mut varsinkin nyt vielä alussa oon niiiiin innoissani tästä blogista et oisin vaa halunnu julkasta tän postauksen aikoja sitten! Maltoin kuitenki odottaa julkasupäivään ;D Kivaa et löysit uutta musaa tästä, kerro jos jotkut artistit pesiytyy sun soittolistoille :3

      Poista
  2. kiva musapostaus <3
    tosi paljon mulle uusia artisteja joista en ollut kuullutkaan! täytyypä kokeilla kuunnella joitain näistä :) jospa mun 15 tunnin soittolistalle löytyisi taas jotain uutta :D siis sieltä löytyy tällä hetkellä aivan kaikkea; samalla soittolistalla on nimittäin taylor swiftiä, beetä, ghostia ja david bowieta muutaman mainitakseni... (kaikkein kamalin kysymys kysyä multa olis varmaa "millainen musamaku sulla on"...)
    ja oon samaa mieltä lumin kanssa, tosi esteettisen näköinen tää postaus <33

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia Usva :3 Oon sun luettelemista artisteista kuunnellu vaan Taylorii (tarkemmin sanottuna The Life Of A Showgirliä CDnä :D) Ja toi on NIIN REAL, et vaikee vastata millanen musamaku itellä on!!! Sanosin ite varmaa et kuuntelen suomi-indiee ja Chappell & girl in red :3 Ihanaa et on susta esteettisesti kaunis postaus <3 Jos sulla muuten jäi joitakin noista albumeista tai artisteista kuunteluun tai ne löys tien sun soittolistalle niin kerro ehottomasti, kuulen mielelläni! :D <3<3<3

      Poista

Lähetä kommentti

Suosituimmat tekstit

BONUS-runoilut.ajatuksia.ja.muutasemmosta

Runoilut: anteeksi

OSA 2: maaginen Q&A-postaus