Runoilut: jälkeen kahdennentoista yön
kahdennentoista yön jälkeen luulin tulevani taas ehjäksi
mutta mä vain tunsin
kaiken kuten ennenkin
se ei ollut kuin tulva ei
eikä aalto
ei, ei se vettä ollut lainkaan
sumua tai pisaroiden ropinamaista olemusta
kylmää härmistynyttä myrskynsilmää
mun kaulan iholla
tadam tadam
mä kuulen sun äänesi mun unessa
(gäsp)
en rikkonut sun sydäntä
vielä
se on väistämättä edessä mä lupaan sen
mutta anna mulle hetki vielä tätä haavetta
kun uskottelen itselleni että kyllä,
rakkaus meidät yhdistää
huulet ja hymyt ja kädet
olemme me
eikä kaksi erillään
tampere on kaupunki jossa coolit kutosluokkalaiset mun ikäset halus asua isona (toim. huom. kirjotettu pienellä kirjaimella, tahallaan)
mä tunsin sen saman vedon mutta tunsin myös puun helisevän lehtiverhon
ja linnut ja purojen leikit
mä en vielä tiennyt mun paikkaa siinä ajassa
tai siis no
ketä mä oikeen ees huijaan
en mä oikein tiedä
sitä vieläkään
puussa on laululintu
(luri lari katso mun kanssa taivaalle ja itke onnesi pois)
mä kuuntelen ja muistelen sitä kun koulunkäynninohjaaja vuosina 16-23
eskarissa ja alakoulussa
hän kutsu mua satakieleksi
varmaan lauloin kauniisti
tai ainakin yritin
tuolloin se kultakutrinen tyttö puhui ilkeästi
mä itkin itseni uneen iltaisin kun en tajunnut vielä silloin
ettei kaikkien kanssa tarvii olla kaveri
jotkut on ilkeitä vaikka tekisit mitä
ystävyys on molemminpuolinen kompleksi
tarviiko olla olemassa
kun siivoaminen ei vaan huvita
mun isoin haaste on rätti ja lattia
joka magneetin lailla maagisesti repii tavaroita pöydiltä ja kaapeista
keittiön tasoilta ja vetolaatikoista
mulla meinaa loppua päivästä tunnit ja äly päästä
kun niitä koitan oikeisiin lokeroihin
heitellä
nyt kulta seis koska oota, kerron sulle salaisuuden
neljännentoista yön jälkeen
mun olo oli sittenkin
jo vähän parempi
en ollut vain huomannut sitä vielä ennen sitä
kun olin kurkannut mun viestilootaan
siellä olit sä
turkulaiset morottaa ja mä itken sisältä
en niiden takia saavat morotella keskenänsä ihan miten lystäävät
mä itken kun mun sisällä on reikä enkä oikein tiedä kuka siihen sopisi
oon yrittäny monia mut usein oon vaan runtannu ja leikkiny että kaikki hyvin
mä itken sisältä kun mun ihmisen muotoisesta haavasta vuotaa mustaa usvaa
mua vituttaa, koska enhän mä ketään tarvii, oon hyvä näin
mutta kun kaikki aina hehkuttaa
että rakkaus on ihanaa
elämä on sitten niin tarkoituksellista
aina saa onnesta soikeana herätä
ylös nousta aamulla
iloita
että voi jumpe
olen rakastettu
rakkautta kokeva
mut mä en tällä hetkellä oikeen jaksais olla tämmönen tunteva
haluan mennä kiven koloon ja lopettaa
kun ei koskaan onni rakkauden muotoinen mun kohtaan istahda
ota kädestä ja huudahda “hei kulta nappula
ota tästä nauru ja kuoppa poskeen
aivot sumuun ja illat valvomiseen
elämä on kultainen kimpale punaista hattaraa
ole hyvä vaan”
mä kuljeksin metsikössä
ei, en oikeasti
se metsikkö on mun pään sisässä
puita ja harakan varpaita
keltainen kuu ja susien hylkäämiä karvatuppoja
tuon ajan loputtua mä jään kaipaamaan
ainoastaan
niitä morottavia turkulaisia
majakoita kadun kulmalla
hyviä muistoja
menneistä ajoista
★
en oo nähny sitä yhtä Salmisen poikaa missään pitkään aikaan
mua meinaa aivastuttaa mutta se ei tulekaan
pitäsii varmaan vaan
mennä nukkumaan
alakoulussa olin, siitä on jo aikaa
muistan kun mun ihastus nykynen eksä pussas sen parasta kaveria
suuteli
ja joo siis sehän oli tt-haaste, tiiän sen
mut kyl se vähän särki sydäntä
pienen vitosluokkalaisen
on monia joita rakastan
rakastan heitä eri tavoilla
mutta mun sisällä on yks lokero niille kaikille
joista pidän jostakin syystä aivan erityisesti
siellä on heitä noin 3kpl
ihania he on
mutta ei mua haittaa
katsoa heitä
täältä kaukaa
kello on myöhä
huomenna herätys aamun aikainen
mä päätän sittenkin
mennä sinne
nukkumaan petiin kultaiseen
haaveiden maille matkata
unen suloisen suolata
unohtaa menneet
ja keksiä kirjoille takakansiteksteihin uudet merkitykset
huomenna
sitten
.
lokki kaatuu taaksepäin ja nyt on mun vuoroni nauraa
nauraa maailma pois
mutta kantava käsi onkin jonkun toisen ja yhtäkkiä kastun litimäräksi
ei helvetti
ei tän näin pitänyt alkaa
selkkauken loputtua on hyvä huomata olevansa tutussa kuplassa
tyttöjen vessan reunalla
istuu vanhan saapasjalkakissan huuliharpun kotelorasia
mä meinaan oksentaa kun naurattaa niin paljon
olkoon menneeksi
tässä mun käsi ja sitten rahalaukku ja irtaimisto
hyvänyönsuukkoineen päivineen
mun ajaton kello on satakielen ompelema haaviverkosto
siihen ui haukia joskus ja yhen kerran pieni ahven
mutta sitä mä surin, nii heitin sen sit katuojaan
se alko kirjanpitäjäks ja suuteli mun otsaa
en sen jälkeen katunut enää koskaan mitään enkä ketään
en enää milloinkaan, uskoa mua
talvella järvi jääty, mun nilkat paleli
lupasin kaikille etten istu koskaan enää rantahiekalla
vesi on mun kotini ja lohtuni
ennen kuin kuolen janoon ja nälkään
kerron sille tuhannet salaisuuteni
sydämeni vuodatan
ja sitten kuolla kupsahdan
lokin käsi on nyt jo mun naaman korkeudella
mun kasvoni, ne nytkähtää nauruun mutta kuin tyhjä aivastus se ei tulekaan
mun naama vaan vääntyy ja kilahtaa
kunnes pikkuhiljaa
katkeaa
★
wow
VastaaPoistakello on liian paljon et osaisin sanoo jotain viisasta mut nää oli ihan sika hienoja en osaa nyt keksiä mitään hyvää adjektiivia mutta upeita!!
tää tunnelma on myös tosi hauska ku istun mun lattialla ja kaikki mun perheenjäsenet on menny nukkuu ja on ihan hiljaista ja tääl mä vaan luen sun ihania runoja😭❤️
jos blogger kirjottaa kellonajan väärin ni kello on siis 1.36 :)
Ihana öinen hetki :3 Ihanaa et mun runot sai jakaa sen sun kanssa <3
Poista